AKTUALNOŚCI

Ostrzeżenie dotyczące podszywania się pod Infolinię Banku BPS

Informujemy, iż w ostatnim czasie zanotowano próby wyłudzenia danych poprzez oszustów podszywających się pod numer Infolinii Banku BPS.

W związku z powyższym niżej przekazujemy informacje o ww. procederze i podstawowych zasadach bezpieczeństwa.

Schemat działania przestępców:

  • przestępcy dzwonią do klienta banku spółdzielczego z numeru Infolinii Banku, tj. 801 321 456 lub 86 215 50 00
  • osoba dzwoniąca posiada ukraiński akcent i przedstawia się jako pracownik Banku
  • prawdopodobnie oszust będzie znał imię i nazwisko klienta, a może nawet jego adres, który znajdzie w Internecie
  • rozmowa będzie dotyczyła zablokowania przelewu wykonanego przez klienta lub dokonania transakcji kartą, aby pod pretekstem usprawnienia komunikacji z bankiem lub usunięcia wirusa, przekonać klienta do zainstalowania aplikacji, która przejmie kontrolę nad urządzeniem klienta
  • osoba dzwoniąca może także próbować wyłudzić dane do logowania do bankowości internetowej lub dane odnośnie karty płatniczej
  • podanie danych wrażliwych lub zainstalowanie ww. aplikacji może prowadzić do utraty środków z rachunku

Zasady bezpieczeństwa dla klienta:

  • Infolinia Banku BPS nie wykonuje połączeń wychodzących z numeru 801 321 456
  • Infolinia Banku BPS obsługuje klientów banków spółdzielczych tylko w zakresie kart płatniczych
  • pracownicy odpowiedzialni za bezpieczeństwo w Banku nigdy nie kontaktują się bezpośrednio z klientami
  • nigdy nie podawaj przez telefon pełnego loginu do bankowości internetowej lub pełnego numeru karty
  • nigdy nie podawaj przez telefon hasła do bankowości internetowej lub trzy cyfrowego kodu z karty CVV
  • nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych
  • poproś rozmówcę o podanie imienia i nazwiska, jeżeli ich sam nie podał; pracownicy Infolinii Banku przedstawiają się już na początku rozmowy
  • pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzacyjnych
  • zachowaj ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu, w pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje
  • jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości podczas rozmowy z osobą podającą się za konsultanta, rozłącz się i skontaktuj się bezpośrednio z bankiem lub zadzwoń na Infolinię Banku pod numer wskazany na karcie

Więcej informacji o zagrożeniu Voice Pishing można znaleźć w niżej opublikowanej broszurze.