Od 1 czerwca 2024 r. Bank w niektórych sytuacjach będzie sprawdzać, czy Twój numer PESEL nie jest zastrzeżony w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL.
Kogo dotyczy weryfikacja zastrzeżenia nr PESEL?
Osób pełnoletnich, które mają numer PESEL i które występują w Banku jako konsumenci (nie dotyczy podmiotów gospodarczych czy rolników).
Kiedy Bank będzie musiał sprawdzić czy numer PESEL jest zastrzeżony?
Bank zweryfikuje zastrzeżenie PESEL-u w następujących sytuacjach:
- przed udzieleniem kredytu (np.: gotówkowego czy hipotecznego), karty kredytowej lub innego produktu kredytowego,
- przed zawarciem umowy rachunku bankowego,
- przed wypłatą gotówki w kasach Banku, w kwocie wyższej niż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia (nie dotyczy wypłat z bankomatu).
Jeśli Twój numer PESEL będzie zastrzeżony podczas tych czynności, Bank nie będzie mógł ich zrealizować.
Co daje zastrzeżenie numeru PESEL?
Zastrzeżenie numeru PESEL to ochrona przed jego wykorzystaniem bez Twojej wiedzy, np. po to, by wziąć kredyt na Ciebie. To większa ochrona Twoich danych osobowych oraz Twoich pieniędzy.
Zastrzeżenie numeru PESEL w żaden sposób nie zablokuje Ci możliwości rejestracji do lekarza, realizacji recepty czy załatwienia sprawy urzędowej.
Jak zastrzec numer PESEL oraz jak cofnąć zastrzeżenie?
Można tego dokonać w aplikacji mObywatel 2.0, w serwisie internetowym mObywatel.gov.pl lub w dowolnym urzędzie gminy. Zastrzeżenie oraz cofnięcie zastrzeżenia jest bezpłatne i będzie zrealizowane natychmiastowo.
Gdzie znajdziesz więcej informacji?
W serwisie mObywatel.gov.pl lub na portalu gov.pl
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności