Skip to main content
  • Zgłaszanie naruszeń
  • Informacja o procedurze zgłaszania naruszeń w Banku Spółdzielczym w Czyżewie

    Informacja o procedurze zgłaszania naruszeń w Banku Spółdzielczym w Czyżewie

    INFORMACJA O PROCEDURZE ZGŁASZANIA NARUSZEŃ W BANKU SPÓŁDZIELCZYM W CZYŻEWIE

    Bank Spółdzielczy w Czyżewie, jako instytucja zaufania publicznego przykłada szczególną wagę do zapewnienia przestrzegania w Banku prawa, procedur wewnętrznych oraz obowiązujących standardów etycznych, zapewniających legalność i rzetelność działania Banku. W związku z tym oraz w celu wypełnienia obowiązku wynikającego z przepisów Ustawy o ochronie sygnalistów, Uchwałą Zarządu Banku oraz Uchwałą Rady Nadzorczej wprowadzono Politykę (procedurę) zgłaszania naruszeń prawa oraz obowiązujących procedur i standardów etycznych w Banku Spółdzielczym w Czyżewie.

    KTO MOŻE ZGŁOSIĆ NARUSZENIE

    Sygnalista jest to osoba fizyczna, która zgłasza informacje na temat rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń prawa, procedur i standardów etycznych, uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:

    • Pracownik lub były Pracownik Banku,
    • Pracownik tymczasowy,
    • osoba świadcząca na rzecz Banku pracę na innej podstawie niż stosunek pracy,
      w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
    • przedsiębiorca,
    • prokurent,
    • akcjonariusz lub wspólnik,
    • członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,
    • osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy Banku,
    • stażysta, wolontariusz, praktykant,
    • kandydat do pracy, o ile zgłasza informację o naruszeniu w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy z Bankiem lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy.

    W JAKI SPOSÓB MOŻNA ZGŁOSIĆ NARUSZENIE?

    Sygnalista może dokonywać zgłoszeń:

    • elektronicznie, kierowanych z dowolnego adresu e-mail na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub z wykorzystaniem dedykowanego formularza dostępnego na stronie internetowej Banku pod linkiem www.bsczyzew.pl/sygnalista
    • pisemnie, w kopercie przesłanej pocztą lub złożonej osobiście w sekretariacie Banku, adresowanej „do Zarządu Banku”, a w przypadku zgłoszenia dotyczącego członka Zarządu, adresowanej „do Rady Nadzorczej”, w obu przypadkach z dopiskiem „do rąk własnych”;
    • ustnie, po wcześniejszym złożeniu wniosku, podczas rozmowy z wyznaczonymi osobami, z której to rozmowy sporządzany jest protokół, dokumentujący jej przebieg i udostępniany Sygnaliście w celu dokonania sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia jego treści; rozmowa jest przeprowadzana w ciągu 14 dni od złożenia wniosku przez Sygnalistę.

    JAWNIE CZY ANONIMOWO

    Zgłoszenie naruszenia przez sygnalistę może być jawne bądź anonimowe.

    CO POWINNO ZAWIERAĆ ZGŁOSZENIE NARUSZENIA?

    Sygnalista powinien, w miarę możliwości, uwzględnić w swoim zgłoszeniu następujące informacje:

    • opis sprawy ze wskazaniem istotnych faktów mających znaczenie dla sprawy;
    • jakie regulacje wewnętrzne, przepisy prawa lub standardy etyczne według Sygnalisty zostały naruszone;
    • wskazanie jednostki/komórki organizacyjnej, której dotyczy naruszenie;
    • wskazanie, czy sprawa już się wydarzyła, czy znane są przypadki innych tego typu naruszeń w przeszłości, ewentualnie czy ma się wydarzyć w przyszłości;
    • wskazanie osób mających związek ze sprawą lub ewentualnych świadków;
    • ewentualne zamieszczenie informacji uzupełniających;
    • inne okoliczności, które mogą mieć znaczenie dla wyjaśnienia sprawy.

    Zgłoszenie może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze. Zakazuje się świadomego składania fałszywych zgłoszeń. Świadome dokonanie fałszywego zgłoszenia (tzw. zgłoszenie w złej wierze) skutkuje sankcjami przewidzianymi w Ustawie z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.

    OCHRONA PRZED DZIAŁANIAMI ODWETOWYMI

    Bank zapewnia sygnalistom, a także pomocnikom sygnalisty, jak również osobom powiązanym z sygnalistą ochronę przed podejmowaniem wobec nich działań odwetowych, w tym o charakterze represyjnym lub wpływających na pogorszenie ich sytuacji prawnej lub faktycznej, lub polegających na kierowaniu gróźb. Bank zapewnia im ochronę przed podejmowaniem wobec tych osób działań o charakterze represyjnym lub wpływających na pogorszenie ich sytuacji prawnej lub faktycznej, lub polegających na kierowaniu gróźb.

    Zakazane działania odwetowe obejmują działania wymienione w art. 12 oraz art. 13 Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, w tym próby lub groźby zastosowania takich działań.

    ZAPEWNIENIA BANKU

    • Bank gwarantuje rzetelne i uczciwe traktowanie, anonimowość danych osobowych oraz kompetentne i sumienne wyjaśnienie zgłoszonej sprawy Sygnalistom, wszystkim osobom zaangażowanym bezpośrednio i pośrednio w postępowanie wyjaśniające, w tym Pracownikom komórki organizacyjnej, weryfikującej zgłoszenie naruszenia.
    • Wszystkie zgłoszenia dotyczące naruszeń traktowane są z należną powagą i starannością, z zachowaniem obiektywizmu i pełnej poufności, w szczególności dotyczącej danych sygnalisty, pomocników sygnalisty, a także osób, których dotyczy zgłoszenie lub osób udzielających informacji w toku postępowania wyjaśniającego.
    • Bank zapewnia sygnalistom, pomocnikom sygnalisty, a także osobom powiązanym z sygnalistą ochronę przed podejmowaniem wobec nich działań odwetowych, w tym o charakterze represyjnym lub wpływających na pogorszenie ich sytuacji prawnej lub faktycznej, lub polegających na kierowaniu gróźb.

    POSTĘPOWANIE WYJAŚNIAJĄCE

    • Wewnętrzne postępowanie wyjaśniające kończy się sporządzeniem Raportu końcowego, zawierającego wszystkie istotne informacje oraz ustalenia z przeprowadzonego postępowania i przedstawianego Zarządowi Banku (lub odpowiednio Radzie Nadzorczej), po zakończeniu postępowania.
    • W przypadku gdy Sygnalista poda dane kontaktowe, w terminie 3 miesięcy o daty wpływu zgłoszenia otrzyma informację zwrotną o wyniku postępowania przeprowadzonego w związku ze zgłoszonym naruszeniem (z zastrzeżeniem że informacja nie może naruszać wymogów wynikających z przepisów prawa dotyczących informacji prawnie chronionych).

    OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

    • Dane osobowe sygnalisty, pomocnika sygnalisty dokonującego zgłoszenia oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie oraz innych osób przetwarzane w związku ze zgłoszeniem, są chronione zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.).
    • Ochrona dotyczy danych przetwarzanych w związku z odbieraniem zgłoszenia, podejmowaniem działań wyjaśniających, podejmowaniem innych działań następczych po zakończeniu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego, jak również archiwizacji danych po zakończeniu rozpatrywania zgłoszenia. Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość takich osób.

    Aby dowiedzieć się więcej prosimy o kontakt telefoniczny bądź mailowy. Zachęcamy do wypełnienia formularza kontaktowego w celu kontaktu z naszą doświadczoną kadrą. Zapraszamy również do naszych placówek.

    Bank Spółdzielczy w Czyżewie

    Centrala Banku
    ul. Szkolna 52, 18-220 Czyżew
    86 275 50 05

    Oddział w Bogutach
    ul. Aleja Jana Pawła II 55, 07-325 Boguty-Pianki
    86 277 50 77

    Punkt Obsługi Klienta
    ul. Duży Rynek 4, 18-220 Czyżew
    86 275 59 28
    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych

    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Zastrzeżenia kart dla Klientów 

    • (+48) 86 215 50 50 (z telefonów komórkowych lub z zagranicy, opłata wg taryfy operatora)
    • (+48) 828 828 828 (ogólnopolski system zastrzegania kart, z telefonów komórkowych i stacjonarnych, z kraju i z zagranicy, koszt wg taryfy operatora)

    Reklamacje

    W Banku Spółdzielczym w Czyżewie zawsze staramy się, żeby nasze produkty i usługi spełniały Twoje oczekiwania. Jeśli jednak masz zastrzeżenia, możesz złożyć reklamację. Każda opinia jest dla nas cenna. Jak złożyć reklamację przeczytasz TUTAJ.

    Cookies
    Znajdziesz nas też tutaj

    Bank Spółdzielczy w Czyżewie z siedzibą w Czyżewie przy ul. Szkolnej 52, 18-220 Czyżew, wpisany przez Sąd Rejonowy w Białymstoku, XII Wydział Gospodarczy do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS: 0000153001, NIP: 723-11-37-843, REGON: 000494433, BIC CODE (SWIFT): POLUPLPR.