Skip to main content
  • Aktualności
  • Ostrzegamy przed działaniami oszustów, którzy podszywają się pod Banki Spółdzielcze, Bank BPS i inne instytucje

Ostrzegamy przed działaniami oszustów, którzy podszywają się pod Banki Spółdzielcze, Bank BPS i inne instytucje

03-09-2024

Podczas fałszywego połączenia na Twoim telefonie może wyświetlić się numer telefonu lub nazwa zaufanej instytucji (Banku, Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, Zespołu Bezpieczeństwa Banków w Związku Banków Polskich, czy policjanta), a osoba dzwoniąca będzie się podawać za pracownika tej instytucji lub Banku (Twojego lub zupełnie innego czy też jakiejś instytucji finansowej lub pożyczkowej). Możliwe jest to dzięki technice zwanej spoofingiem, która wykorzystując słabe strony sieci GSM pozwala, by na ekranie Twojego telefonu wyświetlił się dowolny numer i nazwa dzwoniącego.

Przestępcy podczas kontaktu informują, że właśnie padłeś ofiarą oszustwa i ktoś włamał się na Twój rachunek lub ktoś usiłuje zaciągnąć na Ciebie kredyt. Rozmowa sprowadza się do zasugerowania konieczności zablokowania wykonanego przelewu, dokonania transakcji kartą lub zablokowania możliwości zaciągnięcia kredytu. Podczas rozmowy przestępcy pod pretekstem usprawnienia komunikacji z bankiem lub usunięcia wirusa, przekonują do zainstalowania na telefonie, lub komputerze aplikacji (przedstawiając ją jako program antywirusowy czy też program do wsparcia technicznego/informatycznego), a faktycznie jest to aplikacja przejmująca kontrolę nad urządzeniem ofiary. Zdarza się również, że oszuści nakłaniają ofiarę do przelania środków na „zapasowy i bezpieczny” rachunek bankowy, ponieważ środki zgromadzone na jego rachunku nie są już bezpieczne.

Pamiętaj:

  • Pracownicy Banku ani pracownicy Infolinii Banku nigdy nie proszą o podanie hasła do bankowości elektronicznej oraz kodów autoryzacyjnych.
  • Korzystaj z usługi weryfikacji tożsamości pracownika przy pomocy oferowanej przez Bank aplikacji mobilnej (szczegóły opisane są tutaj: https://www.bsczyzew.pl/aktualnosci/zweryfikuj-pracownika-banku).
  • Nie podawaj danych poufnych odnośnie Twojej karty czy dostępu do bankowości internetowej.
  • Zawsze czytaj treść sms-ów jakie przychodzą na Twój telefon oraz komunikatów i powiadomień w aplikacji mobilnej.
  • Nigdy nie instaluj na żądanie osób dzwoniących, dodatkowego oprogramowania na telefonie lub komputerze .
  • Nie działaj pod presją czasu. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje. Pamiętaj, że zawsze możesz poprosić o pomoc zaufaną bliską osobę.
  • Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości podczas rozmowy, rozłącz się i skontaktuj się samodzielnie z Oddziałem lub Infolinią Banku.

Bądź ostrożny! A jeśli podałeś jakiekolwiek poufne dane niezwłocznie skontaktuj się bezpośrednio z Bankiem.

Więcej informacji i porad dot. bezpieczeństwa można znaleźć na stronach Banku:

Cookies
Znajdziesz nas też tutaj

Bank Spółdzielczy w Czyżewie z siedzibą w Czyżewie przy ul. Szkolnej 52, 18-220 Czyżew, wpisany przez Sąd Rejonowy w Białymstoku, XII Wydział Gospodarczy do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS: 0000153001, NIP: 723-11-37-843, REGON: 000494433, BIC CODE (SWIFT): POLUPLPR.